Jutustelua
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
30 Heinä , 2010, 18:24:03
1 Tunti
1 Päivä
1 Viikko
1 Kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:
Tarkempi haku
3264
viestiä
878
aihetta kirjoittanut
47
jäsentä
Uusin jäsen:
kmjhou
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Kalenteri
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
Jutustelua
Juttualueet
Linkkejä
(Valvojat:
kalela
,
kluster
)
Duo-mixejä
« edellinen
seuraava »
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Duo-mixejä (Luettu 886 kertaa)
Überwarrior
YaBB God
Profiili
Duo-mixejä
«
:
31 Tammi , 2006, 15:31:13 »
Herätellääs foorumia eloon ettei Markukselle tule koti-ikävä.
Käytiin yhellä musiikkiin ja mediaan liittyvällä kurssilla lävitse erilaisia kommunikaation tapoja, ja hemmetin sekavan johdannon ja erilaisten teorioiden jälkeen käteen jäi linkki sivustolle, missä yks jäbä on miksannut eri biisejä yhteen. Toisista biiseistä on otettu pohjat ja niiden päälle laitettu toisten biisien laulua ja niin edespäin. En löytänyt sivuilta tunnilla soitettua esimerkkiä ("We will rock you" laitettu "Back in blackin" päälle) mutta siellä on muita tosi hauskoja.
www.gohomeproductions.co.uk
Esimerkeistä ne, joissa on miksattu vain kahta biisiä kuulostaa eniten "yhdeltä" biisiltä, mutta vähän useamman biisin päällekkäismiksauksessa on onnistuttu mm. Robbie / Jacko / Queen & Bowie -miksauksessa.
On muuten hyvinkin bileisiin sopivaa musaa nuo. Käykää katsomassa!
tallennettu
EchtLeder
Äänisen ylläpito
YaBB God
Profiili
Re: Duo-mixejä
«
Vastaus #1 :
01 Helmi , 2006, 23:59:34 »
Nää on näitä levy-yhtiöpomojen suosikkijuttuja.
Tarkastelemisen arvoinen juttu. Huonoimmissa tapauksissa yhdistelmä ei ole erityisen mielikuvituksellinen, ja biisistä saa vain sen ilon, että tunnistaa yhdistetyt kappaleet, kuten mulla kävi tossa Coldplay vs. Temptations -mixissä. Sen sijaan ainakin toi "Rock in Black" (mikä löytyi hieman sivun puolivälin alapuolelta) potki aika hyvin. Mua vähän syö ne mixit, missä on pitkiä pätkiä vain yhtä biisiä esim. introna, kuten tuo Radiohead vs. Whitney -mix. "Yhdistyttyään" se on ihan mukava.
Iso hommahan tuollaisen toimivan biisin tekemisessä on; kannattaa musahistoria olla aika hyvin hallussa. Helpottaako tollasia miksejä tekevät tyypit hommiaan sillä, että ne vähän viilailee biisien tempoja? Tai kenties muuttelee vähän sävellajejakin?
«
Viimeksi muokattu: 02 Helmi , 2006, 21:07:55 kirjoittanut Markku Käsivarsi
»
tallennettu
Born Toulouse.
Überwarrior
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #2 :
02 Helmi , 2006, 11:47:59 »
Kuulemma levy-yhtiöt on jättäny ton nimenomaisen tyypin rauhaan koska se on jo niin kuuluisa että siitä olis firmoille "huonoa mainosta". Mä kuulin luennolla sen Rock in Blackin mutta jostain syystä en löytänyt sitä tuolta! Kummallista.
Noista miksauksista... En oo 100% varma että onko esim. tuossa RiB:ssä muutettu tempoa tai sävellajia (AC/DC menee e:stä), eli hyvällä tsägällä se voi olla ihan "oikea" miksaus. Joissakin biiseissä sitä on varmasti tehty, vai onko? Kyllä se varmaan jossain siellä lukee mutta en yhtään ihmettelis jos tässä haettais ihan analogista, orgaanista miksausta.
tallennettu
EchtLeder
Äänisen ylläpito
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #3 :
02 Helmi , 2006, 14:39:08 »
Niin, pystyykö "kotivehkeillä" irrottamaan biiseistä lauluraidan muusta biisistä, vai miten noi on värkätty? Vaikea kuvitella, että kukaan noita mixejä tekevistä tyypeistä saisi käsiinsä mitään alkuperäisiä nauhoituksia, joista voisi sitten tuosta noin hups vaan sitten vetää raitoja alas/ylös.
tallennettu
Born Toulouse.
kuppis
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #4 :
02 Helmi , 2006, 19:25:39 »
Sen mitä minä olen lukenut audiotekniikkaa ja digitaalista signaalin käsittelyä, niin kaikista audiosignaaleista voidaan digitaalisesti suodattaa eri taajuisia ja vaihesia komponenttejä. Eli pelkästään laulun saaaminen irrotettua biisistä korostetusti on täysin mahdollista tosin vaatii tietämystä.
Joskus biisit on nauhoitettu siten, että laulu tulee toisesta kanavasta ja musiikki toisesta jolloin on aika helppoa tiputtaa vain toinen kanava pois pelistä. Leffojen ääniraidat on yleensä dolby 5.0 tai 5.1 muodossa joten niissä on jokaiseen kanavaan eritelty tiettyjä ääniä esim puhe tai taustamöngerrys. Näistä on sitten helppo nappaa pelkkä puhe tai tausta. Muistaakseni jopa BsPlayerilla voidaan 5.1 leffoista valita mitä "raitoja" haluaa kuulla stereokaijuttimissaan. Luultavasti tuohon digitaaliseen suodattimeen löytyy ohjelmia kun vaan tahtoo/jaksaa metsästää netistä.
Tai vittuako minä mistään tiedä. En minä mikään elektroniikan insinööri ole. Saatana!
tallennettu
Kuka nyt ryynejä kaipaisi!!
kluster
Moderator
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #5 :
02 Helmi , 2006, 20:35:17 »
käytännössä ihan helvetin vaikeaa saada ihan pelkkää vokaalia samplattua kokonaisesta biisistä.
joistain 5.1 -supermonikanavajutuista en tiedä mitään, mutta jos meinaa ihan suht normaalilla tavalla miksatusta
biisistä - stereo tai mono - saada pelkät laulut irrotettua, tulos on aina paljon vähemmän kuin täydellinen. ja
yleensäkään minkäänlaisen tuloksen saadakseen täytyy ensin hikoilla tunteja eq:den ja filttereiden kanssa.
yksi mahdollisuus, jolla johonkin tulokseen voidaan päästä, on phase cancellation (en rupea tuota termiä
suomentamaan), eli siis että muutetaan kumpikin kanava negatiiviseksi... tässä tosin tarvitaan myöskin
instruversio kyseisestä biisistä. eli toimii vähän huonosti minkään satisfactionin kanssa, tuskin ovat rollarit
instruja siitä pahemmin levitelleet.
http://www.pa-direct.co.uk/downloads/Phase%20Cancellation.htm
tossa phase cancellationista,
http://en.wikipedia.org/wiki/D.I.Y_acapella
tossa vähän tarkemmin vielä muuta metodia. tuo wikipediassa mainittu
vocal filter toimii käsittääkseni parhaiten silloin, jos laulu on ainoa juttu, joka on miksattu täysin keskelle biisissä. olen pari kertaa tuollaista touhua kokeillut, ja aika paskoja
tuloksia siitä tuli.
mutta siis, säädöltä ei tulla välttymään :-)
«
Viimeksi muokattu: 02 Helmi , 2006, 20:37:24 kirjoittanut kluster
»
tallennettu
"If animals were not meant to be eaten, why are they made of food?"
Überwarrior
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #6 :
02 Helmi , 2006, 21:56:55 »
Joo, ei mitään tsemejä saada analogisesti poistettua tiettyjä soittimia. Kaikissa soittimissa ja äänissä soi kuitenkin paljon isommat taajuusalueet kuin mitä korva kuulee. Tuo nyt on ikivanha temppu että vääntää balancea suuntaan ja toiseen ja toi laulun häivyttäminen on kanssa ollut mahollista jo vuosikausia. Joskus itseasiassa jollain kaverilla oli joku rikkinäinen mankka, minkä avulla pysty kuuntelemaan kasetteja ilman laulua (!).
Luultavasti toi on saanut noita masterin sisältä kaivettuja raitoja jotain muuta kautta - ehkä levy-yhtiöt tai muut on julkassu niitä karaoke-taustoina ja vastaavina tai sitten jonkun re-mixien kautta, TAI sitten niitä yksinkertaisesti voi jotenkin saada jostain hankittua.
tallennettu
EchtLeder
Äänisen ylläpito
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #7 :
02 Helmi , 2006, 22:14:19 »
Lainaus käyttäjältä: Überwarrior - 02 Helmi , 2006, 21:56:55
Joskus itseasiassa jollain kaverilla oli joku rikkinäinen mankka, minkä avulla pysty kuuntelemaan kasetteja ilman laulua (!).
ROTFL etc. Ihan mieletöntä.
Luonto on kyllä ihmeellinen.
«
Viimeksi muokattu: 02 Helmi , 2006, 22:17:07 kirjoittanut Kaide
»
tallennettu
Born Toulouse.
kuppis
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #8 :
03 Helmi , 2006, 00:21:34 »
Nykyään audiota käsitellään analogisesti vähemmän, mikä on sinänsä sääli, koska digitaalinen käsittely syö AINA audiosta "terän" pois. Se että kuuleeko sen tavallinen matti meikäläinen on täysin eri asia (minä en ainakaan kuule).
Phase Cancellationin eli vaiheen kumouksen käyttäminen on audiossa on hankalempaa kuin esimerkiksi (DSP) digitaalisen signaalin käsittelyn joka mahdollistaa yksittäisten taajuuksien ja vaiheiden manipuloimisen. PC on kuitenkin "vain" analoginen käsittelytapa joka ei ole paha asia, mutta joskus vain liian riittämätön. Phase Cancellation on toisaalta mielenkiintoinen analoginen käsittelytapa jolla voidaan "poistaa" vaikka jonkun epämielyttävän ihmisen ääni kokonaan elämästä. Vaiheen kumous perustuu pelkästään sille että summataan originaalinen ääni ja sen vastakkais vaiheinen ääni, jolloin tulee pelkkää ei mitään.
-3
+
3
=
0
ja
3
+ (
-3
) =
0
Tätä tekniikkaa on käytetty "poistamaan" esim liikennemölyä ja muita häiriöääniä ihmisten elämästä.
Kattokaa nyt mitä saitte aikaan. Saitte tyhmän elektroniikka opiskelijan innostumaan ja selittämään jotain tyhmää insinööriläppää. Puhukaa vaikka mielummin kitaroista. Niistä mä en tiedä mitään!
tallennettu
Kuka nyt ryynejä kaipaisi!!
EchtLeder
Äänisen ylläpito
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #9 :
03 Helmi , 2006, 11:58:47 »
Ei mutta ainakin mä luen näitä ihan innoissani.
Mä haluun myös alkaa opiskelemaan elektroniikkaa, ja haluan Jukan mun luennoitsijaks!
tallennettu
Born Toulouse.
kuppis
YaBB God
Profiili
«
Vastaus #10 :
03 Helmi , 2006, 19:35:57 »
Jooo meitsi opettamassa.
Mun
spesiaali