Hmmm... kyllä mä sanoisin, että iso osa populaarimusiikistakin on omalla tavallaan kansanmusiikkia ja jakaa samankaltaiset hyveet ja paheet (kaupallisuus tosin lähinnä paistaa tuossa populaarimusiikissa).
Ja minun valistunut mielipiteeni on, että maailmasta löytyy kyllä paljon minun makuuni täysin kamalalta kuulostavaa kansanmusiikkia.
Populaarimusiikki toki sisältää paljon enemmän ulkomusiikillisia latauksia kuin kansanmusiikki. Nykypäivänä tilanne on vaan valitettavasti jo auttamattoman sekava kun populaarimusiikki on syrjäyttänyt kansanmusiikin lähes kokonaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat sama asia: molemmille on omat määritelmänsä. Mutta ne määritelmätkin muuttuvat ajan myötä: 30 vuotta vanhassa musiikkitietosanakirjassakin on jo vanhaa tietoa. En kuitenkaan ole Markuksen kanssa samaa mieltä siitä että iso osa populaarimusiikista olisi kansanmusiikkia.
Minunkin valistunut mielipiteeni kuitenkin on että maailmasta löytyy paljon kamalalta kuulostavaa kansanmusiikkia. Kuten myös populaari- ja taidemusiikkia. On kuitenkin aika tökeröä dumata koko kansanmusiikin valtava maailma sillä että on kuullut jotain yhdenlaista kansanmusiikkia; siinä kun on niin uskomattomia eroja "nationalistisessa" ja maantieteellisessä mielessä. Tuollainen dumaus on verrattavissa tähän iänikuiseen "ooppera on paskaa niin koko taidemusiikkikin on" hokemaan. Tai "Blink 182 on paskaa niin koko punk on (varmaan) myös".
Mutta aikaisempaan kehotukseeni Markukselle ottaa selvää etelä-amerikkalaisesta kansanmusasta: sieltä, kuten myös afrikasta löytyy jotain mielen räjäyttäviä juttuja. Siis ihan eri meinikin kun meikäläinen ***** pohjoinen meininki. Täällä pohjoisessakin kyllä osataan, kuunnelkaas täältä tuo Hannu Sahan biisi:
http://www.saunalahti.fi/mpkoivum/kuvia/